Klik hier voor 30 dagen toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €10
22 februari 2014 door Cynthia Schultz Nog geen reacties
Een MissLipgloss artikel

Reclame Code Social Media + hoe ik daarmee om ga

reclame-code-twitter-commissieEr zijn al tientallen jaren ‘regels’ voor hoe traditionele media om moeten gaan met reclame. Pas sinds 1 januari 2014 is er ook een Reclame Code Social Media. Met ‘regels’ hoe je als gebruiker van social media om moet gaan met het gratis krijgen van producten en het maken van betaalde reclame.

 

Je kan de hele Reclame Code Social Media hier lezen. Het is niet zo heel ingewikkeld. Ten eerste zijn het geen wetten maar regels. Je bent dus niet strafbaar als je je hier als social media gebruiker niet aan houdt. Het zijn richtlijnen. Ik vind de blogpost van Social Embassy over deze Code heel erg volledig, dus ik haal daar wat van mijn informatie uit.

Samengevat (uit het blog van Social Embassy):

  • Wanneer mensen worden beloond voor het doorplaatsen van berichten op social media, wordt dit gezien als reclame en moet dit dus aan de lezer duidelijk gemaakt moet worden.
  • Het is expliciet verboden in de code om kinderen van 12 jaar en jonger rechtstreeks te stimuleren tot het maken van reclame op social media.
  • Deze beloning geldt zowel voor een beloning in geld als in natura (producten).
  • Er geldt voor adverteerders een manipulatieverbod (in de zin dat zij geen berichten mogen wijzigen of in grote bulk valse berichten / identiteiten mogen creëren).
  • En nogmaals de code is een richtlijn en geen wetgeving.

Maar: je kan wel boetes krijgen als bedrijf als je je niet aan de Reclame Code houdt.

De grote vraag is natuurlijk: hoe ga ik hier mee om en wat verandert er voor jou als lezeres?

Wat ik al jaren doe is het vermelden wanneer ik producten krijg opgestuurd op mijn blog. Ook vermeld ik het altijd als ik word betaald voor een blogpost. Dat zal dus niet veranderen, op dat vlak houd ik me al aan de Reclame Code Social Media. Jij weet als lezeres dat ik een product zelf heb gekocht wanneer er niet bij staat dat het een advertorial is, en als er niet bij staat dat ik het gekregen heb. Ik zal hier nog beter op gaan letten, want ik vergeet soms wel eens te vermelden dat ik iets opgestuurd heb gekregen omdat het zo ‘normaal’ is, ook voor jullie. Ik zal dit ook gaan vermelden bij reizen en andere ervaringen die ik krijg. Bij deze: het staat vanaf nu altijd vermeld bij een blogpost als ik iets gekregen heb. Kwestie van check, check en dubbelcheck.

Ook zal ik het vermelden als ik word betaald voor een uiting in een Sneak Peek of Plog, maar tot nu toe is dat nog niet voorgekomen. Wel krijg ik regelmatig producten die ik in Sneak Peeks of Plogs laat zien, dat vermeldde ik er niet altijd bij (omdat het geen reviews waren), dat zal ik vanaf nu wel altijd gaan doen.

De Reclame Code gaat echter nog wat verder: het gaat niet alleen over blogs, maar ook over bijvoorbeeld Twitter, Instagram, YouTube… In de Reclame Code staat dat je #spon of #adv kan vermelden wanneer je een product hebt opgestuurd gekregen van een bedrijf. Dat vind ik zelf wel wat ver gaan, want ik laat natuurlijk een heleboel producten zien op social media, en een groot deel krijg ik opgestuurd. Ik ben bang dat mijn volgers denken dat ik overal voor betaald krijg (in geld), terwijl dat natuurlijk niet het geval is.

Dat hoeft natuurlijk niet per se in de vorm van de hashtag #spon, dat kan ook gewoon door het er in een kort zinnetje bij te zetten. Zeker op Instagram en Facebook is daar gewoon ruimte voor. Ik kan er ook #gekregen achter zetten. Op een manier dat het in ieder geval duidelijk is dat ik iets niet zelf gekocht heb. Ik wilde eerst aan jullie vragen of ik dat zou doen, maar ik denk dat het goed is om het sowieso vanaf nu te gaan vermelden.

Ik vermeldde het wel altijd al (door #spon of SP toe te voegen) bij een tweet, Instagram of Facebook posting dat ik ergens voor betaald kreeg.

Wanneer er dus geen disclaimer in de vorm van ‘gekregen’ of ‘advertorial’ bij iets staat, dan heb ik iets zelf gekocht of ergens zelf voor betaald. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik dat al in de tekst vermeld (‘ik kocht…’).

Ondanks dat ik me al jaren grotendeels aan deze Code houd (die nog maar net bestaat) wil ik er nog meer op gaan letten om zo transparant en duidelijk mogelijk te zijn. Nu weet je wat de Reclame Code Social Media inhoudt en wat ik daar precies mee doe.

Het enige wat me een beetje een raar gevoel geeft is dat tijdschriften zich niet aan deze regels hoeven te houden. Als zij iets krijgen opgestuurd, of als ze gratis op reis gaan en daar vervolgens over schrijven, hoeven zij dit niet te vermelden. Wel moeten zij het vermelden als iets een advertorial is (dus als er betaald is voor een redactioneel stuk). Ik vind dat een beetje krom, deze Social Media regels zijn veel ‘strenger’.

Ik roep andere bloggers, vloggers en social media gebruikers, groot of klein, op hier ook transparant in te zijn. Zo wordt het ‘normaal’ en dat is wel zo prettig voor iedereen! Over een tijdje is het dan juist raar als je het niet vermeldt dat je iets gekregen hebt.

Bron foto


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.