Klik hier voor 30 dagen toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €10
19 juni 2013 door Cynthia Schultz Nog geen reacties
  • barcelona
  • reizen
Een MissLipgloss artikel

Verslag Barcelona 2013 + what to do

000000Vorige week was ik een week (uiteindelijk anderhalve week, per ongeluk…) in Barcelona, de ontzettend leuke hoofdstad van Catalonië. Zoals altijd neem ik je even mee en vertel ik je wat ik het leukste vond aan deze stad en geef ik je wat tips.

Zoals ik eerder al vertelde besloten we eens niet in één hotel te verblijven, maar in drie! Toen ik vorig jaar op Curacao dat deed vond ik dat zo leuk, dat ik besloot het vaker te doen. Zeker in een stad als Barcelona is dat te gek omdat er veel verschillende wijken zijn en omdat je op die manier toch wat meer ‘ontdekt’. Ik zal elk hotel toelichten.

Chic & Basic Ramblas

Het eerste hotel waar we twee nachten zaten was het Chic & Basic Ramblas hotel, in een zijstraat van de, juist, Ramblas! Chic & Basic is een hotelketen met hotels verspreid over Barcelona. Er zit ook een Chic & Basic in Madrid en Amsterdam. De hotels zijn echt chic en basic. De kamers en de andere faciliteiten van de hotels zijn strak, netjes en alles wat je nodig hebt.

De kamer was strak, netjes en had een mini keukentje, erg handig. We hadden een heerlijk balkon en verder was alles supernieuw. We hebben hier twee top nachten gehad. De locatie is ook fijn, super dichtbij de Ramblas. Je zit hier wel echt in een heel toeristisch gebied maar ’s nachts is het heel stil omdat het net in een zijstraat zit. De lobby vonden we supercool met de Fiat 500 en de balie gemaakt van koffers. De WiFi is gratis en goed.

Mijn vriend is designer en hij werd helemaal enthousiast over het design van de flesjes in de badkamer en de andere uitingen van het hotel.

Nachten in Chic & Basic Ramblas beginnen bij €89 voor een kamer, afhankelijk van de datum. Goede prijzen voor zo’n top hotel.

Vlak nadat we aankwamen gingen we de omgeving even verkennen. Eerst liepen we over de Ramblas en ik herkende Placa Reial, waar ik al eens eerder ben geweest. De enige plek die ik toen heb bekeken, haha! Toch leuk om iets te herkennen meteen.

Zijstraat van de Ramblas.

De Ramblas! De bekendste én meest toeristische straat van Barcelona. Hier zitten veel grote winkelketens, heel veel restaurants en souvenirwinkels en -kraampjes. Ik vond het zelf leuk om overheen te lopen maar hierna hebben we de straat zoveel mogelijk vermeden. Het is er extreem druk en wij kregen van een vriend het advies hier niet te gaan eten. Het eten is er duur, niet goed en je zit middenin de drukte. Je kan beter de zijstraatjes inlopen richting de wijk Born waar je veel leukere eettentjes hebt die wat minder gericht zijn op toeristen.

Toch is de Ramblas wel een straat waar je zeker even geweest moet zijn!

Dit vind ik zo mooi aan Barcelona: de mooie gebouwen met schattige balkonnetjes en deurtjes. Doet me denken aan Parijs, alleen vind ik Barcelona nog mooier.

Hey boyfriend.

Als je een béétje van eten houdt móet je naar La Boqueria. La Boqueria is een grote overdekte markt aan de Ramblas die de hele week geopend is. Er staan allerlei soorten kramen met eten. Van vlees tot gedroogd fruit en vers gemaakte ijsjes. Geweldig om rond te lopen en alles ziet er héérlijk uit.

Ik keek mijn ogen uit, je kan alles hier vers kopen. Ik wil zoiets bij mij thuis in de buurt! Alles zag er geweldig lekker uit.

En: er is héél veel vis. Echt heel veel. En veel vlees. Schrik niet van de geitenkoppen en gevilde konijnen. Die heb ik maar niet op de foto gezet.

Deze ijsjes zie je op meer plekken in Barcelona. Ik wilde er een proeven maar uiteindelijk ben ik er niet meer aan toe gekomen. Ziet het er niet heerlijk uit?

We kochten bij een kraam allerlei noten en gedroogd fruit. Al het fruit is zonder toegevoegd suiker gedroogd en smaakt heerlijk zoet en geconcentreerd.

Pecannoten, amandelen en een zakje met gemengd gedroogd fruit. We kozen voor perziken, appels, kersen en aardbeien. Aardbeien waren mijn favoriet.

Gemengde noten met fruit, mega grote plakkerige dadels en wat gedroogde plakjes banaan. Dit was allemaal zó lekker.

De eerste dag hebben we gewoon door de stad gelopen en we kwamen uit bij een soort binnenplaatsje bij een universiteit. Hier was een leuke tuin met een restaurantje (El Jardi) waar we wat gegeten hebben. Eerste maaltijd van de vakantie, proost!

Hummus

Caprese salade, hmm! Was erg lekker hier, zeker een aanrader als je even ergens lekker wilt zitten en lunchen.

We wandelden door de stad, niet echt een idee waar we waren – nu weet ik dat we op Passeig de Gracia liepen. Ineens zag ik dat we voor het Mandarin Oriental stonden, een van de beste hotels van Barcelona. Een vriend van me zei me in Nederland al eens dat we daar op het dak wat moesten gaan drinken. Ik zei dat tegen Willem en we twijfelden – moesten we er niet wat netter uitzien? We hadden best zin om even rustig ergens wat te drinken en te zitten. We besloten het gewoon te vragen aan de portier en het was prima – geen dresscode – kom maar mee naar boven!

En daar zagen we dit… Wow!

Geweldig uitzicht op Barcelona en de sfeer daar is heerlijk. Chic, maar nog wel informeel, je kan er gewoon in je spijkerbroek en met slippers zitten.

Je betaalt er wel wat voor je drankje – €8 voor een glas wijn, €15 – €20 voor een cocktail en ik denk rond de €6 voor een frisdrank – maar je hebt er priceless uitzicht. Het is er heerlijk rustig middenin de stad. Zeker de moeite waard en je hoeft er zeker geen uren te zitten. We zagen ook veel mensen gewoon even ‘komen en gaan’, die even het uitzicht wilden zien. Blijkbaar een soort verstopte toeristen plek, echt een aanrader.

Wandelend in Born – wat achteraf echt onze favoriete wijk was – kwamen we deze etalage VOL chocolade tegen… WOW! We besloten buiten even lekker koffie te drinken. Alleen al kijken naar al dat heerlijks was een genot.

We kwamen ineens langs een park, Parc la Ciutadella, waar we doorheen liepen.

Het is groen, heel erg mooi en heel veel mensen liggen hier te zonnen en te relaxen.

Wauw, zomaar middenin het park!

Ik wil je niet al te veel vervelen met foto’s van OFFF, maar dit is dus waar we oorspronkelijk voor naar Barcelona gingen! OFFF is een festival met allerlei lezingen en presentaties van illustratoren, designers, filmmakers en andersoortige kunstenaars. Drie dagen lang waren er allerlei inspirerende dingen en we hebben zelf een selectie gemaakt van wat we wilden zien.

Ik wist niet goed wat ik er van moest verwachten – we gingen er vooral heen omdat mijn vriend kaartjes had – maar ik vond het zó leuk. ZO leuk dat ik volgend jaar graag weer wil. Ik heb zoveel inspirerende verhalen gehoord van illustratoren, designers en allerlei andere mensen dat ik gewoon zelf weer de kriebels kreeg om te gaan tekenen en schilderen – iets dat ik als kind dagenlang achter elkaar kon doen. Daarnaast is het gewoon inspirerend om te zien hoe iedereen een eigen stijl ontwikkeld en hoe ver mensen het kunnen schoppen door energie en tijd te steken in dat wat ze het liefste doen. Te gek.

Op het festival kwamen we – voor ons onverwacht – onze vriend Pol tegen! Pol kennen we via vrienden van ons, Pol heeft zeven maanden bij ze in Nederland gewoond toen hij in Zwolle studeerde. Hij woont in Barcelona (hij is dus ook Spaans, woont al zijn hele leven daar) en we zouden sowieso nog afspreken. Ineens stond hij voor onze neus! Yay!

Hij nam ons mee uit eten naar Bormuth, een tapas restaurant in Born. Te gek was het! lekker eten, een uitgebreide kaart met veel keuze, alles onwijs lekker en vers en niet duur. Voor drie personen waren we zo’n €60 kwijt en we hadden echt best veel besteld. De porties waren ook vrij groot. Bij de tapas restaurants waar ik in Nederland wel eens kom betaal je voor een portie het dubbele en zijn ze de helft qua grootte. Verrassing dus!

Chic & Basic Born

We verhuisden na deze nacht voor één nachtje naar Chic & Basic Born, het andere Chic & Basic hotel. Deze is weer héél anders dan Chic & Basic Ramblas. De receptie ziet er mooi en chic uit en de locatie is geweldig: middenin Born. Dat is een leuke wijk met talloze restaurantjes, terrasjes, boetiekjes en smalle steegjes en straatjes.

De kamers zien er modern uit en hier hadden we ook een balkonnetje! Vet relaxed. In het Chic & Basic Born was een gemeenschappelijke ruimte waar je gratis koffie, water en thee kon pakken. De WiFi is gratis en goed.

De nacht in Chic & Basic Born beviel goed en prijzen beginnen bij ca. €60 per nacht, afhankelijk van de datum.

Dit terrasje kwamen we tegen vlakbij ons hotel, schattig in een soort hofje. Er was vooral veganistisch en vegetarisch eten.

Ik had een vega burger met kikkererwten en linzen en Willem twee vegetarische taartjes.

Dit was lekker!

: )

Hotel Primero Primera

Tijd om naar ons derde en laatste hotel te gaan, voor vier nachten, het Primero Primera. Dit is een geweldig klein hotel meer in het noordwesten van de stad, een stukje verder van het centrum van Barcelona. Met de metro is het ongeveer een kwartiertje naar Placa de Catalunya – vanwaar je Born in kan lopen en over de Ramblas kan wandelen. Ik vond dit hotel ge-wel-dig. Gezellig, knus, warm, vriendelijke mensen, zwembad in de tuin, lekker eten… Ik wil daar wonen.

Kijk eerst even mee naar de foto’s van onze kamer…

De lekkerste bedden ooit. Ik heb nog nooit zo lekker geslapen als hier. Mijn vriend wilde gewoon echt niet zijn bed uit komen.

We hadden een zolderkamer en als je er een of meerdere overnachtingen boekt, vraag hier dan om! Dit is een geweldig mooie en gezellige kamer, heel sfeervol en huiselijk. Het is ook nog eens op het dak van het hotel dus je kan op het dakterras van de zon (en schaduw) genieten.

Bureautje, televisie en de bar.

Achterin zie je de ‘badkamer’ die in de kamer zit.

De minibar die helemaal inclusief is. Je kan pakken wat je wilt en je hoeft er niks extra’s voor te betalen.

Douchegel, bodylotion, shampoo en conditioner. Kwalitatief allemaal heel goed, ik vond ze fijn.

De douche en het toilet.

Ik wilde hier wel voor altijd blijven, het is de mooiste hotelkamer waar ik ooit in heb geslapen.

Ontbijten!

De ruimte waarin je zelf koffie, fris en eten kan pakken (gratis) en de computer kan gebruiken. WiFi is gratis en werkt goed.

Je slaapt in Hotel Primero Primera vanaf €190 per nacht, afhankelijk van de datum.

Zondag was het vrij regenachtig en we besloten naar CosmoCaixa te gaan, een wetenschapsmuseum. Wij vonden dit ontzettend leuk! Je kan er zelf ‘proefjes’ doen en allerlei dingen uitproberen en er is een mega aquarium waar je mooie dieren kan bekijken. We hebben hier ons urenlang vermaakt.

Mooie schildpadden!

Zondagavond gingen we met een groepje uit eten. Ik ontmoette Rik op OFFF en na wat heen-en-weer-getweet na onze ontmoeting op vrijdag besloten we te meeten en uit eten te gaan. Onze vriend Pol ging mee en Rik zijn vriendin, moeder en vriend schoven ook aan. Met z’n zevenen aten we bij La Royale – tien minuten lopen vanaf ons hotel – , wat een idee van Willem en mij was. We waren daar al eerder geweest die week en ze hebben er heel veel soorten burgers (van vegetarisch tot bizon en struisvogel) van geweldige kwaliteit. Echt te gek en iedereen vond het amazing – gelukkig maar, want ik had ze hier naartoe gesleurd.

Mijn bizon burger.

Met de moeder van Rik, Maxine (de vriendin van Rik), ikzelf, Pol, Willem en Rik, en de vriend van Rik maakte de foto.

IMG_6664 copy

Met Maxine

Daarna gingen we nog Sangria drinken (dat moet je toch wel echt doen als je in Spanje bent, toch?) op de Tibidabo berg waar je geweldig uitzicht hebt over de stad. We hebben een onwijs leuke avond gehad met z’n allen, heb enorm gelachen en ben heel blij dat ik deze leuke mensen heb mogen ontmoeten. Geweldig leuk als zulke dingen spontaan ontstaan.

Sowieso was deze vakantie een week met veel leuke, bijzondere ontmoetingen. Met Pol, met vrienden van Pol, met Rik en zijn familie en vriend(in), op het vliegveld tijdens de annulering van onze vlucht met een man uit Seattle en jongeren uit Boston, bij ons hotel met een stel uit Nieuw Zeeland… Ik kreeg zoveel energie van deze fijne en zo verschillende mensen.

Ontbijt bij Primero Primera! Jummmmm

Op maandag besloten we een auto te huren en de noordkust van Spanje te verkennen.

Ik kan dit zeker aanraden! Voor een paar tientjes (en natuurlijk je benzinekosten, bij ons was dat €15) heb je een hele dag een auto. Wij besloten richting het noorden te rijden. Ik had al wat stranden opgeschreven die ik wilde bezoeken en Sant Pol de Mar vonden we het leukste. Dit is een heel klein rustig dorpje waar een heel mooi stil strand is.

Sant Pol de Mar. Het grappige is dat er een treinrails dwars door alle kuststeden gaat en deze stopt letterlijk aan het strand. Het is dus ook makkelijk met de trein bereikbaar vanuit Barcelona.

Op weg! Verderop waren de toeristische kuststeden Blanes, Lloret de Mar en Malgrat de Mar. Per ongeluk reden we door Malgrat en we besloten Blanes en Lloret te vermijden in verband met drukte – dat hebben we in Barcelona zelf al wel. We wilden echt de rustige plekjes bezoeken. Alles is wel dicht bij elkaar daar, leuk!

Als afsluiting van onze dag met de auto reden we de Tibidabo berg op. Dit wilden we de hele week al doen maar het kwam er telkens niet van. Dit is helemaal bovenop. Daarop rijden is zeker niet eng, er zijn praktisch geen haarspeldbochten en je rijdt ook niet langs afgronden. Overal zijn mega dikke vangrails dus er kan praktisch niet echt iets misgaan als je netjes rijd.

Woahhhhh te gek uitzicht!

Het uitzicht was echt de moeite waard, absoluut een aanrader om daar even te gaan kijken.

’s Avonds besloten we in de buurt van het hotel te eten bij Dos Torres. Rondom ons hotel was er minder te vinden dan bijvoorbeeld in Born, maar de restaurants die er zaten waren goed! De wijk is wat rustiger en chiquer en dat vond ik wel leuk.

Zalm sashimi P1140403

Burrata (buffelmozzarella).

Ravioli met porcini

Steak Tartare

Dessert met aardbeien en bosbessen ‘jelly’.

De mooie tuin van Dos Torres. Hier hebben we later nog een keer gegeten, het was zo lekker.

Parc Guell! Dit stond wel echt op ons lijstje om te bezoeken. Dit is een park ontworpen door Gaudi. Het is prachtig maar eerlijk gezegd vond ik het maar niks omdat het er packed was met mensen. Overal waar je keek zag je drommen met mensen en op die manier is een park naar mijn mening niet zo leuk. Desalniettemin was het leuk om te zien, maar mooie foto’s maken kon niet echt omdat er gewoon teveel mensen waren.

Parc Guell is trouwens geen plat park, maar gebouwd op een berg. Je loopt dus constant trapjes op en af, heel leuk. Geen traditioneel park zoals wij ze gewend zijn.

Ook een must see, de Sagrada Familia, een kerk die ook ontworpen is door Gaudi. We zijn er niet in geweest, maar als je dat wel wil moet je tickets online kopen, dat is veel sneller. Het was van de buitenkant al ontzettend indrukwekkend, wat een overweldigend gebouw. Echt een aanrader om naartoe te gaan. Wij konden in ieder geval niet naar huis zonder de Sagradia Familia gezien te hebben, en natuurlijk Park Guell.

Deze mooie bloemetjes voor ons hotel zorgden constant voor een heerlijke geur. Ik wil dit ook ooit in mijn tuin.

De prachtige tuin van het Primero Primera hotel waar we heerlijk geborreld en gegeten hebben.

Ik was verliefd op het servies. Ik wil het. Al zou het bij mij thuis vast veel minder mooi staan dan in dit mooie hotel.

Tijdens de laatste avond nog even wat drinken met Pol bij ons op het dakterras.

Toen we weg gingen zei ik tegen Willem dat we nog niet weg wilden, en onze gebeden werden verhoord. Onze vlucht werd geannuleerd – samen met 2.000 andere vluchten in Europa – omdat er stakingen waren bij de Franse luchtverkeersleiders. Onze vlucht kon kosteloos omgeboekt worden, gelukkig. Twee dagen later konden we weer terug en dus genoten we nog een dag van het lekkere weer en de leuke stad. Gelukkig heb ik een goede reisverzekering – wat ik iedereen kan aanraden – dus ik hoefde me geen zorgen te maken over de kosten.

Na drie uur in de rij bijna aan de beurt, yesssss! Zoals ik in de Sneak Peek al vertelde was het eigenlijk best leuk. Natuurlijk was het niet tof dat we een hele dag van 11 tot 22.30 op het vliegveld hebben gestaan maar we hebben leuke mensen ontmoet, veel gelachen en we zijn weer een ervaring rijker. Uiteindelijk hebben we een heerlijke extra dag in Barcelona gehad. Het ding was dat niemand er iets aan kon doen. De luchtvaartmaatschappij niet, Barcelona niet, ik niet, Willem niet, niemand. 2000 vluchten waren geannuleerd dus ergens kon ik er niet boos of verdrietig om worden. Al baalde ik in het begin wel natuurlijk. Vooral het in de rij staan was grappig, omdat iedereen in de rij (duizenden mensen) heel rustig bleef en veel mensen werden heel melig en gingen grapjes maken. Je ziet wel eens die televisieprogramma’s waarin mensen compleet flippen en hier was juist het tegenovergestelde: mensen baalden, maar maakten er het beste van en maakten lol. Het beste om te doen op zo’n moment.

BIJNAAAAA! De mensen achter de balie van Vueling waren ontzettend aardig en toen de man verontschuldigend zei dat we pas vrijdag terugkonden en we heel rustig zeiden ‘Ah well that’s fine, it’s not your fault’ zat hij ons maar verbaasd aan te kijken, en bedankte hij ons omdat hij aangaf dat niet iedereen dat begrijpt. Ik had ons hotel en mijn verzekeringsmaatschappij al gebeld dus we hadden hier ons al op voorbereid, het was wel oké. Terug naar het hotel dus!

We ontmoetten vriendelijke mensen uit Australie die ons een tip gaven voor een goed sushi restaurant. Voor onze échte laatste avond (donderdag) besloten we te reserveren. Op Tripadvisor las ik bijna alleen maar goede reviews.

Donderdag hebben we vooral lekker bij het zwembad besteed. Ik heb wel wat werk gedaan (omdat ik had gepland donderdag en vrijdag thuis te kunnen werken en nog wat blogposts te kunnen maken) en verder boekjes gelezen. Het was lekker warm en het was echt te gek dat we een zwembad bij het hotel hadden.

De sushi bij Matsuri! Niks gelogen, onwijs lekker. Een aanrader! Het is niet all you can eat, maar het is ook niet heel erg duur voor sushi. We waren samen inclusief drankjes en toetjes €75 kwijt.

EN ZE HADDEN MOCHI! Willem en ik praten al sinds we iets met elkaar hebben over mochi ijs, we zijn er echt door obsessed. Ik heb het een paar keer in New York gegeten en vind het ZO lekker. Het is ijs in een soort rijstdeeg. Ohhhhhh!

Vrijdag: écht tijd om te gaan. We vertrokken met een beetje argwaan naar het vliegveld en ik geloofde pas dat we echt gingen toen we ook daadwerkelijk opstegen. Gelukkig ging alles prima volgens planning en kwamen we aan het begin van de avond veilig thuis. Twee dagen later dan gepland, maar eigenlijk was dat wel leuk.

Mijn Barcelona must do’s:

–       Uren rondwandelen en verdwalen in Born, sowieso is het leuk de stad te voet te verkennen

–       De metro nemen als je snel wilt reizen, taxi’s zijn ook niet echt duur in Barcelona

–       Relaxen in een park, zoals Parc la Ciutadella

–       De auto of trein nemen naar een strand noordelijker van Barcelona, bijvoorbeeld Sant Pol de Mar

–       Eten bij Bormuth (tapas), Dos Torres (Spaans & tapas), Matsuri (sushi) en/of La Royale (burgers)

–       Het uitzicht checken bovenop het Mandarin Oriental

–       De Sagrada Familia en Park Guell bezoeken

–       Bovenop berg Tibidabo staan en van het uitzicht genieten

–       Als het regent: CosmoCaixa bezoeken als je van wetenschap houdt

–       Door La Boqueria wandelen en je vergapen aan al het mooie eten

–       Lekker laat eten ’s avonds, de Spanjaarden eten zelf tussen acht en twaalf, dan is het ook het gezelligst in de restaurants en op de terrassen

–       Slapen bij Chic & Basic Born, Chic & Basic Ramblas of als je wat te vieren hebt Hotel Primero Primera.

Het mooie is dat de meeste van deze tips nog gratis zijn ook!

Als tip wil ik ook meegeven dat het echt leuk is om meerdere hotels te proberen. Bijvoorbeeld twee (of drie, al is dat wel veel). Zo kan je twee wijken checken. Het kost niet meer, alleen kost het wat extra tijd en reiskosten.

Oh, en houd overal je tas en spullen in de gaten. Barcelona staat bekend om haar pickpockets, vooral op de Ramblas.

Shoppen kan ook geweldig in Barcelona, maar dat hebben wij niet echt gedaan.

Wat je beter kan vermijden:

–       eten op de Ramblas. Te duur (vaak moet je ‘service kosten’ betalen), te druk, te toeristisch. Loop liever de zijstraatjes in en check alle geweldige restaurantjes in Born

–       op het strand liggen in Barceloneta: druk, vies en als je gaat zwemmen worden je spullen gejat

–       eten op Nederlandse tijden (dus ’s avonds tussen 17 en 19), de restaurants zijn dan helemaal leeg

Je kan per vliegtuig naar Barcelona reizen, wij vlogen met de Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling. Vueling heeft regelmatig heel goedkope vluchten naar Barcelona en het beviel ons erg goed! Vanaf €60 voor een enkele reis kan je naar Barcelona vanaf Amsterdam. Zeker een aanrader!

Willem en ik waren het er over eens dat dit onze leukste vakantie ooit was. Barcelona is ontzettend leuk, een stad die zoveel verschillende kanten en gezichten heeft, er is zo ontzettend veel leuks te doen en ik vond de Spanjaarden super aardig en behulpzaam. We hebben een bijzondere week gehad, het was echt te gek.

Barcelona is trouwens ook super geschikt voor een (lang) weekend!

Als jij nog Barcelona tips hebt voor dames die er ook eens naar toe willen, deel ze vooral bij de reacties, daar hebben veel mensen wat aan!

Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.